هوافضای عاشورا

با نگاهی به آسمان شب می‌توان یک خلاء کاملا سیاه را مشاهده کرد که مملو از ستارگان چشمک‌زن است. دانشمندان در سرشماری جدید خود با بیش از یک تریلیون کهکشان در اعماق فضا روبرو شده‌اند که تعداد کهکشان‌های شناخته‌شده را حداقل ۱۰ برابر افزایش می‌دهند.

به گزارش کلیک، این نتایج از کاربردهای واضحی برای درک انسان از شکل‌گیری کهکشان برخوردار است، اما همچنین به حل یک پارادوکس باستانی نجومی کمک می‌کند: چرا آسمان شب سیاه است؟

یکی از بنیادی‌ترین پرسش‌های نجوم این است که چه تعداد کهکشان در کیهان وجود دارد. پیش از این ستاره‌شناسان تصور می‌کردند که جهان قابل مشاهده حاوی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد کهکشان است.

اکنون تیمی بین‌المللی از ستارشناسان با استفاده از تصاویر فضای عمیق و سایر داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، یک نقشه سه‌بعدی از جهان شناخته‌شده طراحی کردند که این میزان را حداقل ۱۰ برابر افزایش داده است.

آن‌ها بطور خاص بر تصاویر میدان عمیق هابل تکیه داشتند که دورترین کهکشان‌های قابل مشاهده توسط یک تلسکوپ را آشکار می‌کنند. علاوه بر آن، از مدل‌های ریاضیاتی جدید برای تعیین محل کهکشان‌هایی که با نسل کنونی تلسکوپ‌ها قابل رصد نیستند، استفاده شد.

ستاره‌شناسان در این تحقیق به بررسی بخش‌هایی از جهان در فاصله ۱۳ میلیارد سال نوری پرداختند. رصد از چنین فاصله‌ای به محققان اجازه داد تا تصاویر فوری جزئی از تکامل جهان را در ۱۳ میلیارد سال قبل و کمتر از ۱۰۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ (انفجار بزرگ) مشاهده کنند.

آن‌ها دریافتند که جهان اولیه حاوی کهکشان‌های بیشتری نسبت به حال حاضر بوده است که بسیاری از آن‌ها، کهکشان‌های کوتوله و کم‌نور با جرم مشابه کهکشان‌های ماهواره‌ای اطراف راه شیری بودند.

این یافته‌ها، شواهد محکمی از بروز یک تکامل چشمگیر در کل تاریخ جهان است که طی آن،‌ کهکشان‌ها با هم ادغام شده و تعداد کلی را بطور چشمگیری کاهش داده‌اند.

کاهش تعداد کهکشان‌ها با گذشت زمان همچنین به راه‌حلی برای «پارادوکس اولبرس» در مورد سیاه بودن آسمان شب منجر شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که چنان تعداد فراوانی از کهکشان در جهان وجود دارد که در اصل، هر گوشه‌ای از جهان حاوی بخشی از یک کهکشان است. اما بیشتر این کهکشان‌ها برای چشم انسان و حتی تلسکوپ‌های مدرن به خاطر عواملی از جمله انتقال سرخ نور، ماهیت دینامیکی جهان و جذب نور توسط گاز و غبار میان کهکشانی قابل مشاهده نیستند و باعث شده آسمان شب تا حد زیادی تیره بماند.

یافته‌های این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شده است.

تاریکی شب


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلی

سه شنبه 13 تير 1396 | 1:10 | علی شیری عباس آباد |

تلسکوپ شمالی رصدخانه ناسا که در منطقه هاوایی قرار دارد تصاویری خیره‌کننده از سیاره مشتری رصد کرده که در آن شاهد ذرات مه مانندی بر روی سطح وسیعی از این سیاره هستیم.

فضاپیما جونو مدت‌ها است به دور سیاره مشتری می‌چرخد. تلسکوپ Gemini تصاویری با وضوح بالا برای کمک به کشف این سیاره غول‌پیکر به فضاپیما جونو ارائه داده. گلن اورتون پژوهشگر اصلی تحقیقات اپتیکی تلسکوپ Gemini در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا ایالات متحده آمریکا در این باره می‌گوید: ستاره‌شناسان و محققان علم نجوم با استفاده از تلسکوپ شمالی Gemini در منطقه هاوایی به گنجینه‌ای از وقایع جالب در مورد جو سیاره مشتری دسترسی پیدا کرده‌اند.

1th pic

علاوه بر تصاویری که با استفاده از اپتیک تطبیقی گرفته شده است، مایکل وونگ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا در ایالات متحده از یک فیلتر با طول موج طولانی بر روی تلسکوپ استفاده کرده تا به مشاهده کدورت ابر بر روی سیاره غول‌پیکر مشتری بپردازد. مایکل وونگ می‌گوید این مشاهدات جریان‌های عمودی را ردیابی می‌کند که به هیچ وجه نمی‌توان آن‌ها را اندازه‌گیری کرد. این جریان‌های عمودی عبارتند از: روشنایی آب و هوا و گردش کلی در جو مشتری. تصویر زیر سیاره مشتری را نشان می‌دهد که توسط یک تلسکوپ قدرتمند مجهز به فیلتر مادون قرمز حساس به درجه حرارت گرفته شده است. این مشاهده در تاریخ ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۷ با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی انجام شده است.

2th pic


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلی

ادامه مطلب
سه شنبه 13 تير 1396 | 1:3 | علی شیری عباس آباد |

شرکت اسپیس ایکس روز جمعه یک موشک فالکون ۹ را با موفقیت به مدار فرستاد تا ماموریت BulgariaSat-1 خود را آغاز کند. این موشک قبلا طی ماموریت دیگری استفاده شده و به زمین بازگشته بود.

 در این پرتاب از همان موتور تقویت کننده یک مرحله ای استفاده شد که برای اولین بار در ماه ژانویه امسال طی ماموریت Iridium Communications به کار گرفته شده بود. فالکون ۹ پس از انجام موفقیت این ماموریت به زمین بازگشت و موتور یک مرحله ای آن بازیابی و ترمیم شد.

ماموریت روز جمعه این موشک قرار دادن اولین ماهواره مخابراتی بلژیک در مدار زمین ثابت بود. این ماهواره ضمن برقراری و گسترش شبکه های ارتباطی می تواند به پخش سیگنال های HDTV برای مشتریان این نوع تلویزیون در بخش هایی از اروپا اقدام کند. شرکت آمریکایی SSL وظیفه ساخت این ماهواره را بر عهده داشته است.

این موشک پس از پایان ماموریت خود، با موفقیت در کشتی بدون سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. در حقیقت این اولین موشک اسپیس ایکس است که توانسته با موفقیت در دو کشتی مخصوص فرود این شرکت به زمین بنشیند. همچنین به دلیل شرایط خاص پرتاب، بازگشت و نشستن این موشک به زمین را می توان یکی از دشوار ترین فرود های موفق اسپیس ایکس تا به امروز دانست.

پیش از شروع عملیات، ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، در توییتر خود هشدار داده بود که این موشک فالکون ۹ به دلیل گرمای زیاد هوا در هنگام بازگشت به زمین متحمل بالاترین فشار ثبت شده تا به امروز خواهد شد و احتمال بازیابی موفقیت آمیز آن برای استفاده در دفعات بعد بسیار کم است. در واقع ماسک گفته بود که به احتمال فراوان موشک به سلامت باز نمی گردد.

پرتاب انجام شده از پایگاه فضایی Pad 39A کندی، دومین مرتبه ای محسوب می شود که یک موشک مداری دو بار مورد استفاده قرار می گیرد. اولین بار اسپیس ایکس در ماه مارس از یک موشک فالکون ۹ بازیابی شده با موفقیت استفاده کرد.

ماموریت اصلی این موشک نیز با موفقیت انجام شد و اسپیس ایکس ماهواره BulgariaSat-1 را طبق برنامه در مدار زمین ثابت قرار داد. ماموریت بعدی این شرکت Iridium-2 خواهد بود که در روز شنبه ۲۵ ژوئن انجام می شود.


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلی

ادامه مطلب
سه شنبه 12 تير 1396 | 23:55 | علی شیری عباس آباد |

پهپاد فیس بوک بالاخره بدون سقوط پرواز کرد

پهپاد خورشیدی فیس بوک که Aquila نام دارد، هفته گذشته با موفقیت به پرواز درآمد. محل پرواز این پهپاد یک منطقه نظامی متعلق به ارتش آمریکا در ایالت آریزونا اعلام شده است.

طول بال های این پهپاد به اندازه یک بوینگ 737 است. مدت زمان این پرواز یک ساعت و 46 دقیقه اعلام شده و گفته شده که کل فرایند پرواز بر اساس برنامه ریزی از قبل اعلام شده به پیش رفته است.

فیس بوک اولین بار پهپاد یاد شده را در تابستان سال گذشته به طور آزمایشی به پرواز درآورد و به علت وزش بادهای شدید و برخی مشکلات فنی در سیستم پرواز خودکار پهپاد مذکور در نهایت سقوط کرد و بال راست آن به شدت آسیب دید.

بر روی این پهپاد حسگرهایی نصب می شوند که به منظور جمع آوری اطلاعات محیطی قابل استفاده هستند. همچین نرم افزارهای پهپاد مذکور به منظور فرود بهینه و هدایت مناسب ارتقا یافته اند.

فیس بوک تلاش برای تولید پهپاد را از سال 2015 و با هدف ارائه خدمات اینترنت بی سیم در نقاط دورافتاده و روستایی آغاز کرد. این پهپادها در ارتفاع 60 تا 90 هزار پایی به پرواز درمی آیند و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر و همین طور مراکز کنترل زمینی هستند.

 



یک شنبه 11 تير 1396 | 1:6 | علی شیری عباس آباد |
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

0 0 | 0:0 | علی شیری عباس آباد |
صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 8 صفحه بعد